Gaan de autobelastingen veranderen?

22 juni 2015 | Categorie: Autoverzekeringen

De Tweede Kamer gaat kijken naar een voorstel van staatssecretaris Wieves om het systeem van autobelastingen aan te passen. Het huidige systeem moet eenvoudiger worden. Ze zijn nu teveel ingericht op zuinig rijden, maar doordat dit veel vanuit Europa geregeld wordt is deze inrichting niet efficiënt meer. Daarnaast zorgen de huidige autobelastingen voor minder stabiele belastinginkomsten.

Minder afhankelijk van CO2-uitstoot

Het voorstel, dat de naam Autobrief II heeft gekregen, geeft een beeld van hoe het kabinet tussen 2017 en 2020 de autobelastingen eenvoudiger wil maken.  Het doel is om een stabielere stroom aan belastinginkomsten te krijgen en meer milieuwinst te behalen. Het kabinet hoopt dit voor elkaar te krijgen door de autobelastingen minder afhankelijk te maken van CO2-uitstoot. Ze willen juist meer inzetten op de Europese regelgeving: Europees bronbeleid. Ze willen de nieuwe belastingregels op effectieve wijze. Een idee is om emissieloos rijden te stimuleren door bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4% te houden. Voor alle andere auto’s gaat de bijtelling naar 4%.

Minder BPM

De aanschafbelasting BPM zal in fases gaan dalen met in totaal 12%^in 2020. Voor iedereen zal de motorrijtuigenbelasting minder worden. Alleen eigenaren van oude diesels zonder fabrieksroetfilter gaan meer betalen vanaf 2016. Deze auto’s vervuilen tot wel 100 keer meer dan nieuwe modellen.

De autobelasting gaat omlaag, dat is fijn! We gaan dus minder betalen. Wil je ook besparen op je autoverzekering en goedkoop je auto verzekeren? Dan kun je hier autoverzekeringen vergelijken. Heb je al een autoverzekering via ons afgesloten? Dan kun je eens kijken of je kunt besparen door al je verzekeringen in een pakket af te sluiten.