Maatregelen voor minder bromfietsongelukken in Nederland

25 maart 2016 | Categorie: Bromfietsverzekeringen

Minder bromfietsongelukken Hoe krijgen we dat voor elkaar in Nederland

Minder bromfietsongelukken, dat is iets wat de Nederlandse overheid nastreeft. Terecht natuurlijk. Daarom zijn in Nederland een aantal maatregelen genomen. Ook stelt de overheid de bromfietsverzekering verplicht. Want wanneer je toch betrokken raakt bij een bromfietsongeluk, dan is het fijn als de bestuurder een bromfietsverzekering heeft. Vooral wanneer de bromfietsbestuurder schuldig is. Met een bromfietsverzekering zijn de kosten die de bromfietsbestuurder bij een ander veroorzaakt gedekt, zo is in Nederland geregeld dat het slachtoffer de schade altijd vergoed krijgt.

In dit artikel geven we je een opsomming van de belangrijkste maatregelen om bromfietsongelukken te voorkomen.

Rijbewijs

Als je in Nederland wilt rijden op een bromfiets of scooter dan moet je in het bezit zijn van een geldig bromfietsrijbewijs. Wanneer je al een geldig motorrijbewijs (A) of autorijbewijs hebt dan is het niet nodig om een bromfietsrijbewijs te behalen. Voorheen was voor een bromfiets het bromfietscertificaat ook voldoen, maar die is vandaag de dag niet meer geldig.

Bromfietsen op de rijbaan

Het is geen verrassing dat bromfietsen veel harder rijden dan fietsers. Als bromfietsen en fietsers beiden op het fietspad mogen rijden leidt dit tot gevaarlijke situaties. Om deze reden mogen bromfietsen meestal niet op het fietspad rijden maar moeten bromfietsen op de rijbaan rijden. Snorfietsen zijn wel toegestaan op het fietspad, snorfietsen rijden aanzienlijk minder snel dan bromfietsen.

Binnen de bebouwde kom

Bromfietsen moeten binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden. Op de rijbaan geldt een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Er zijn ook verplichte fiets-/bromfietspaden. Wanneer zo een pad beschikbaar is dan is de bestuurder van de bromfiets verplicht om daarop te rijden. De maximale snelheid is 30 kilometer per uur. Een fiets-/bromfietspad wordt aangeduid door een rond blauw bord met een witte fiets en een witte bromfiets.

Buiten de bebouwde kom

Buiten de bebouwde kom moeten bromfietsers wel op het fietspad rijden. Het is dan te gevaarlijk om op de rijbaan te rijden, daarnaast mogen motorrijtuigen buiten de bebouwde kom meest harder rijden dan bromfietsen. Een bromfiets mag in dit geval maximaal 40 kilometer per uur rijden.

Voertuigeisen

Bromfietsen kennen bepaalde eisen waaraan zij moeten voldoen. Dit bevordert de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers. Belangrijke voertuigeisen zijn:

  • een bromfiets moet een WA-verzekering hebben;
  • een bromfiets moet een geel kenteken voor bromfietsen hebben, een snorfiets moet een blauw kenteken voor snorfietsen hebben;
  • de maximumsnelheid voor bromfietsen is 45 kilometer per uur, de maximumsnelheid voor snorfietsen is 25 kilometer per uur;
  • een maximaal vermogen van 4kw.

Bromfietsverzekering

De Nederlandse overheid heeft het voor eigenaren van bromfietsen en scooters dus verplicht gesteld om een bromfietsverzekering te hebben met minimaal de WA-dekking. Dit is de minst uitgebreide dekking en alleen schade die je bij een ander veroorzaakt is gedekt. Wanneer je ook schade aan je eigen bromfiets wilt verzekeren kun je kiezen voor een Beperkt Casco dekking of meest uitgebreide dekking: Allrisk.

Bromfietsverzekering vergelijken

 

Kenteken

In Nederland moet een bromfiets ook verplicht een bromfietskenteken hebben. Bij de registratie van het voertuig worden zowel de persoonsgegevens van de eigenaar als de technische gegevens van de bromfiets vastgelegd. Het RDW voert op basis van kentekenregistratie controles uit waarbij gecheckt wordt of de eigenaar een bromfietsverzekering heeft afgesloten.

Verkeersregels

In het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken 1990 staan alle verkeersregels opgenomen die in Nederland gelden. U kunt deze terugvinden op deze website van de overheid.