social-media-icons

Social media op (en over) het werk? Let op de gevolgen!

28 mei 2015 | Categorie: Rechtsbijstandverzekering

Social Media is momenteel niet meer weg te denken in onze samenleving. Zo heeft Facebook maar liefst 9,2 miljoen geregistreerde accounts in Nederland. Tel hierbij op dat Twitter 5 miljoen Nederlandse gebruikers heeft en je komt tot de conclusie dat onze bevolking redelijk actief is op Social Media. Kijk echter uit met wat je op deze platformen zet, het kan zelfs leiden tot ontslag op staande voet!

De kracht van Social Media

Nationale en internationale bedrijven onderschrijven al jaren de kracht van Social Media en zijn zeer actief op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Social Media is een perfect medium om meer klantbetrokkenheid en een positiever imago te genereren. Vooral KLM is hier een goed voorbeeld van. Met een compleet team spelen zij real-time in op vragen, klachten en andere zaken op de verschillende platformen. Bekend is het voorbeeld over een klant die laat weten dat hij jarig is op de dag van een geboekte vlucht. KLM reageerde hier op door te melden dat ze slingers en muziek gingen verzorgen, met als gevolg dat het bericht werd opgepikt door duizenden mensen. Goede reclame dus voor het bedrijf!

Privé gebruik

De kracht van Facebook is natuurlijk ook aanwezig bij privégebruik. Leuk als je een bericht plaatst over het behalen van een diploma bijvoorbeeld. Social Media heeft echter ook minder leuke kanten, mensen zijn zich vaak niet bewust van het feit dat (bijna) alles is terug te vinden. Een negatieve tweet of bericht over je baas kan je dus duur komen te staan. Grote kans namelijk dat je baas dit bericht te zien krijgt. De meeste mensen onderschatten hierbij vaak de kracht van Social Media.

Ontslag door Facebook

Volgens de rechtsbijstandsverzekeraars komt het tegenwoordig vaak voor dat het gebruik van Social Media arbeidsconflicten tot gevolg heeft. Soms leidt het zelfs tot ontslag op staande voet! Als gevolg hiervan hebben steeds meer bedrijven een internetprotocol. Het kan geen kwaad om deze door te lezen, zo kom je in ieder geval niet voor vervelende verassingen te staan. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Vraag jezelf af of het wel nodig is om een bepaald bericht over een vervelende collega of klant op Social Media te plaatsen. Het kan je een hoop ellende besparen. Het hoeven hierbij niet eens negatieve berichten te zijn. Ook onschuldige berichten kunnen gevolgen hebben, denk hierbij aan mensen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg en de geheimhoudingsplicht die hiervoor geldt. Dan is het niet handig om bijvoorbeeld een klant via Facebook te vragen naar de vorderingen in het herstel. Let dus op met Social Media in relatie tot je werk.

Rechtsbijstandverzekeraars helpen steeds vaker mensen die een arbeidsconflict hebben door Social Media. Heb jij al een rechtsbijstandverzekering? Via deze website kan je meerdere rechtsbijstandverzekeringen vergelijken en desgewenst direct online afsluiten. Hulp nodig? Neem dan gerust contact op, onze medewerkers helpen je graag verder.