Wat te doen bij autoschade in het buitenland?

10 August 2016 | Categorie: Autoverzekeringen

U moet er natuurlijk niet aan denken, autoschade terwijl u op vakantie bent in het buitenland. Vaak kent u de regels niet en is het niet duidelijk hoe u de schade moet afhandelen aldaar. Verzekeraars keren jaarlijks ongeveer 150 miljoen euro uit aan schades waarbij een buitenlander betrokken is. Handig dus om te weten wat u moet doen mocht u in deze vervelende situatie terechtkomen. Wij zetten voor u alles even op een rijtje.

Schade of pech?

Om te beginnen is het goed om te weten wat een verzekeraar ziet als schade of pech. Dit is in principe heel eenvoudig te onderscheiden. Onder schade vallen incidenten zoals een botsing met een andere auto, lantaarnpaal of andere objecten. Maar ook vandalisme valt hier onder.  Al het andere zoals een oververhitte motor of een klapband vallen hier niet onder. Ook zijn deze pechgevallen vaak niet verzekerd. U heeft hier een speciale dekking voor pechhulp voor nodig. Informeer bij ons vrijblijvend naar meer informatie.

Stappenplan bij autoschade in het buitenland

Stap 1: Bel de alarmcentrale

Bel direct met de alarmcentrale van uw autoverzekeraar. Het telefoonnummer vindt u op uw groene kaart. Deze dient u ook altijd bij u te hebben! In goed overleg met de alarmcentrale bepaalt u vervolgens wat er gedaan gaat worden. Dit dient u altijd goed te regelen zodat bepaalde zaken niet voor uw eigen rekening komen! Let erop dat u altijd de volgende informatie noteert indien er een andere partij betrokken is bij het ongeval.

  • Nationaliteit en naam van de tegenpartij.
  • Naam van de verzekeraar tegenpartij.
  • Kenteken tegenpartij.

Stap 2: Weghalen van uw Auto

De alarmcentrale regelt altijd voor u dat uw auto naar een garage in de buurt wordt gesleept. Welke dekking u gekozen heeft bij uw autoverzekeraar speelt hierbij geen rol!

Stap 3: Repareren of total loss

De alarmcentrale beslist in overleg met de lokale garage of de auto gerepareerd kan worden of als total loss moet worden beschouwd. Aan de hand van de feedback verkregen van de garage beslist men of de auto in Nederland gerepareerd dient te worden. Is de auto total loss? In dat geval zal de alarmcentrale beslissen dat de auto gesloopt moeten worden of verkocht wordt aan een opkoper. Dit kan in sommige landen direct ter plaatse, echter moet de auto op papier dan wel eerst geëxporteerd worden. In sommige gevallen moet de auto eerst terug naar Nederland.

Binnen 3 maanden moet de schade definitief geregeld en afgehandeld zijn. Mocht het niet mogelijk zijn de schade af te handelen binnen deze tijd dan moet daar een duidelijke reden voor zijn. Houd u er rekening mee dat schade wordt afgehandeld op basis van de verkeersregels van het land waarin u de schade heeft opgelopen.

Stap 4: Vervangend vervoer of terug?

Mocht u niet in de gelegenheid zijn om op tijd terug te keren naar Nederland? In overleg met de alarmcentrale worden deze kosten in sommige gevallen ook vergoed. Dit geldt ook voor de kosten van vervangend vervoer. Want u wilt natuurlijk bij het begin van uw vakantie niet direct terugkeren naar Nederland. In overleg met de alarmcentrale wordt beslist of u vervangend vervoer krijgt in de vorm van een auto, trein of vliegtuig.

Uw verzekering

Voor u op vakantie gaat is het altijd handig om even uw verzekering te controleren. Dit om te weten of u voldoende verzekerd bent om alle bovenstaande stappen goed door te komen. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u zichzelf altijd aanvullend verzekeren op uw bestaande reisverzekering. Want ondanks dat u nooit op schade in het buitenland zit te wachten wilt u natuurlijk wel dat alles zo goed mogelijk voor u geregeld wordt mocht het zover zijn. Wij wensen u een fijne en zorgeloze vakantie toe.