Nederland koploper hybride auto’s, maar hoe zit het met de bijtelling en verzekering?

28 September 2016 | Categorie: Autoverzekeringen

Nederland is de koploper in Europa op het gebied van hybride auto’s blijkt uit recent onderzoek.  Deze hybride auto’s hebben een lagere CO2-uitstoot en met 101 gram uitstoot per Kilometer voert Nederland dus de ranglijst aan op dit moment. Echter staat er een hoop te veranderen voor 2017. Zo zal de regering de bijtelling voor deze auto’s weer gaan verhogen vanwege het zakelijk misbruik van de hybride auto’s. En hoe zit het nu met het verzekeren van deze auto’s? Is een verzekering echt duurder zoals vele beweren? Wij leggen het u uit.

Sinds 2014 waar het aantal hybride auto’s nog rond de 10.000 lag is het aantal in 2016 explosief gestegen tot zeker 100.000 hybride auto’s in Nederland. Reden voor deze stijging was toch wel het lage percentage aan bijtelling. Dit was immers 6 tot 11% minder dan voor normale auto’s. Daar komt dan ook nog eens bij dat deze auto’s stukken zuiniger zijn en veel beter voor het milieu. Vele mensen kochten de afgelopen jaren dus een halve of volledige hybride wagen voor privé en voornamelijk voor zakelijk gebruik (lease auto). Echter hebben de recente explosieve ontwikkelingen ervoor gezorgd dat de regering gaat ingrijpen op de bijtelling. Veel mensen kopen namelijk een hybride auto maar rijden toch vol op de verbrandingsmotor in plaats van de elektromotor. En dat is niet volgens de afspraak zo vind de regering nu.

Half vs. Volledig hybride

Zoals eerder verteld zijn er dus twee type hybride auto’s namelijk de halve en de volledig hybride wagen. Het verschil is dat de halve hybride auto’s half op de brandstofmotor rijd en half op de elektromotor. Bij de volledig hybride auto heb je zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor waardoor je volledig kunt overschakelen tussen beide. Het grote voordeel hiervan is dat je nooit volledig afhankelijk bent van de elektromotor mocht je niet op tijd een oplaadpunt kunnen vinden. Er is ook nog de plug-in hybride bij deze auto’s wordt de accu op voorhand opgeladen. Hier zijn ook nog weer verschillen in, zo kan je de accu opladen bij een stroompunt maar zijn er ook auto’s waarbij dit bij het rijden of juist bij het remmen gebeurt.

Voordelen hybride auto

Zoals alom bekent heeft het hebben van een hybride auto een zeer milieuvriendelijk imago. Daarnaast hebben ze natuurlijk naast een laag verbruik en ook een lager uitstoot gehalte in het stadsverkeer. Maar het meest belangrijke voordeel is toch wel de bijtelling van een hybride auto. Deze is namelijk 6 tot 11% minder dan als bij normale auto’s. In Nederland is het ook nog eens zo dat men word vrijgesteld van aanschafbelasting wanneer de auto beschikt over een hybride aandrijving. Hoewel de prijs van een hybride auto in de meeste gevallen hoger ligt dan bij een normale auto kunt u over het algemeen de kosten binnen 5 jaar terugverdienen op basis van het brandstofverbruik en de lage fiscale kosten. Echter gaat de bijtelling dus per 2017 veranderen.

Wijzigingen per 2017

Het groter verschil zit hem in het gebruik voor privé en zakelijk. Veel bedrijven staan toe dat hun werknemers de auto van de zaak ook gebruiken in het weekend. Voor alleen zakelijk gebruik werd dus eerst niets gerekend. Echter komt daar in 2017 dus verandering in. Men wil namelijk een zogeheten “bijtelling” gaan invoeren. Er word dan een bedrag op uw belastbaar jaarinkomen geteld. Meer informatie hierover vind u hier. De hoogte van de bijtellen word bepaald aan de hand van de volgende factoren:

  • Datum waarin de auto op naam wordt gezet
  • Cataloguswaarde van de auto
  • CO2 uitstoot van de auto
  • Jouw jaarinkomen
  • Geldende fiscale wet- en regelgeving, specifiek: inkomstenbelasting en bijtelling

Op dit moment zijn de plannen voor de bijtelling nog niet definitief. Echter wil de regering wel de bijtelling in 2017 aanzienlijk vereenvoudigen ten opzichte van voorgaande jaren. Auto’s met (plug-in) hybride aandrijving worden in 2015/2016 namelijk massaal aangeschaft enkel en alleen vanwege de lage bijtellingspercentages. In praktijk blijkt dat velen amper elektrisch rijden en massaal op de verbrandingsmotor blijven rijden. Men geniet dus wel het voordeel maar denkt dus niet aan het milieu en waarvoor de auto is ontwikkeld namelijk het schoner autorijden. Daarmee worden de doelen van de korting op de bijtelling dus niet behaald. Zoals eerder gemeld blijft de bijtelling voor privé gebruik wel hetzelfde maar dit was al niet zo voordelig. Iemand die privé met een hybride auto rijdt doet dit alleen omdat hij het milieu belangrijk vind en niet omdat het zoveel goedkoper is. Het grootste voordeel zat hem dus voornamelijk in zakelijk gebruik. Maar dit lijkt dus in 2017 ook minder te gaan worden.

Autoverzekeringen hybride auto’s

Op dit moment doen er nog een hoop wilde verhalen de ronde dat het verzekeren van een hybride auto veel duurder is. In 2014 werd dit ook geïnsinueerd in dit artikel. Feit is echter dat de meeste verzekeraars waaronder Direct Verzekerd geen hogere kosten berekenen voor een autoverzekering van een hybride auto op dit moment. Een hoop verzekeraars waaronder ANWB, Allianz, Allsecur, AON en Delta Lloyd hebben zelfs speciale opties opgenomen in hun autoverzekering die special van toepassing zijn op elektrische auto’s. Zo kan men namelijk bij een lege accu’s naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt worden gesleept. Dit valt dan onder de dekking van de autoverzekering.

Het verzekeren van een hybride auto heeft op dit moment dus niet veel voordelen of nadelen. Echter zijn er wel een paar punten waar men in de toekomst zeker rekening mee dient te houden. Dit omdat ze de verzekering van een hybride auto zouden kunnen beïnvloeden. Deze punten zijn als volgt:

Waarde: Een hybride auto is vaak meer waardevast dan een normale auto. Dat komt mede door het lage aanbod en de flinke exportvraag vanwege de subsidieregelingen die in het buitenland gelden voor elektrische auto’s. Vanwege die waardevastheid moeten verzekeraars langere tijd hoge bedragen blijven uitkeren bij een eventuele diefstal of total loss situatie.

Accu: De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Om een auto zonder verbrandingsmotor te kunnen aandrijven is een accu van ongeveer € 9.000 nodig. Hoe groter de auto, hoe groter de accu. Ter vergelijking, de batterij in een hybride auto kost ‘slechts’ € 3.000. Een reparatie kan daarom snel flink duurder uitvallen dan bij een gewone auto.

Kans op schade: De kans op schade met een hybride auto is aanzienlijk hoger dan een normale auto. Dit heeft alles te maken met het gewicht. Een gewone Ford Focus weegt zo’n 1.100 kilo. Een elektrische Focus weegt ruim 1.600 kilo. Het duurt simpelweg langer om dat gewicht snel tot stilstand te brengen, waardoor de kans op schade groter is.

Mocht u meer informatie willen over het verzekeren van een hybride auto? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via 0186 60 72 45 of via de mail. U kunt ook direct alle autoverzekeringen online op onze website vergelijken.