verkeer

Top 10 irritaties in het verkeer 2015

11 August 2015 | Categorie: Algemeen

Vind jij bumperkleven ook zo irritant? Dat kan kloppen want uit onderzoek van onder meer Traffic Radio blijkt dat dit met afstand de grootste irritatie is in het verkeer. Niemand zal toegeven dat hij of zij een bumperklever is maar blijkbaar doen we dit nog massaal. Anders kan de eerste plek in deze top tien niet worden verklaard. Bekijk snel de rest van de top 10!

De complete lijst van irritaties in het verkeer 2015

  1. (2) Bumperkleven 36%
  2. (1) Agressief rijden 32%
  3. (3) Rijden met alcohol / drugs op 27%
  4. (4) Geen richting aangeven 21%
  5. (5) Onnodig links rijden 16%
  6. (-) Te langzaam rijden 16%
  7. (6) Op het laatste moment invoegen / ritsen 14%
  8. (-) Smartphone gebruik tijdens het rijden 13%
  9. (9) Zondagsrijders 12%
  10. (-) Afval of sigaret uit het raam gooien 11%

Veranderingen ten opzichte van 2014

Opvallend is het feit dat de top drie van grootste irritaties in het verkeer van 2015 geen andere irritaties kent ten opzichte van 2014. Alleen de volgorde is iets aangepast, ‘Bumperkleven’ heeft de ergernis agressief rijden gepasseerd. De nummer drie van vorig jaar, ‘Rijden met alcohol/drugs’, is gelijk gebleven. Een wisseling van de wacht dus binnen de top van het klassement. Verder zijn er ook nieuwkomers te melden in de top tien van grootste irritaties in het verkeer 2015. De ergernis ‘Te langzaam rijden’ komt met stip binnen op plek zes. Ruim 16% van de overvraagden blijkt dit als een ergernis te ervaren. Andere nieuwkomers zijn: ‘Smartphone gebruik tijdens het rijden’ en ‘Afval of sigaret uit het raam gooien’. Opvallend is dat de ergernissen ‘File’ en ‘Rechts inhalen’ dit jaar buiten de lijst vallen.

De grootste stijger

De ergernis ‘Smartphone gebruik tijdens het rijden’ is dit jaar binnengekomen op plek 8, ongeveer 13% van de automobilisten stoort zich aan dit gedrag. Gezien de smartphone trend is dit natuurlijk niet heel verrassend, ruim 9% van de respondenten geeft aan het apparaat tijdens het rijden te gebruiken. Dit percentage is bijna verdubbeld ten opzichte van 2014 (5%).